Alla inlägg den 25 januari 2014

Av Maarriiaa - 25 januari 2014 13:21

Ett snabbt och enkelt recept på ris med kyckling & wokadegrönsaker. Jag brukar fixa i ordning en egen wokmix men idag hann jag inte så jag körde på findus färdigfrysta grönsaker.
Detta recept är mitt egna, självklart kan man krydda som man vill och koka riset som man vill, men jag gör på det här sättet. Detta är ett recept för ca 10-12 personer så jag gjorde en stor sats. 
 
Ris
7 dl ris
7 dl vatten
3 krm salt
1/2 dl olja
Kycklingfilén
1 påse 1000 g kycklingfile
1 msk vitlökspulver
1 msk grillkrydda
1 msk peppar
1/2 msk vitpeppar
1/2 msk salt
1 msk timjan
1 msk paprika pulver stark
1 kycklingbuljong
Wokmixen
1 påse 900 g frysta grönsaker/wokmix
1 påse 750 g frysta haricots verts
1 grönsaksbuljong
2 msk soja
 
Gör så här
  1. Skölj riset med vatten och sila bort vattnet ifrån den, låt stå en stund.
  2. Koka vatten i en vattenkokare så du har så det räcker om det skulle behövas mer än 7 dl.
  3. Häll olja i en kastrull och stek riset en stund i medelvärme. Jag brukar göra det för att riset blir mjukare och den kokas snabbare. Häll sedan i saltet och de kokta vattnet och låt koka i svag värme med lock i ca 10-15 min beroende på vilket ris du använder. Ta kastrullen från värmen när du märker att den börjar bli klar och låt stå ytterligare i 10 minuter.
  4. Skär kycklingfilén i tärningar, man bestämmer själv hur stora bitar man vill ha och häll i alla kryddor i kycklingen och blanda ihop.
  5. Ta fram en stekpanna och häll i en skvätt olja och stek kycklingen tills den får en fin färg och du märker att den är klar. När kycklingen är klar kan du börja med grönsakerna.
  6. Häll grönsakerna i en sil och skölj dem. Låt dem ligga kvar i silen så all vatten rinner ur dem.
  7. Ta fram en stor kastrull häll i olja. När oljan börjar bli varm så häller du i alla grönsaker i kastrullen och steker dem med grönsaksbuljongen ordentligt. När grönsakerna är färdigstekta häller du över den stekta kycklingen med grönsakerna och blandar dem. Häll sedan i sojan och låt puttra några minuter. Sen är woken färdig att servera
 
 

Här nedan finns bild på dagens maträtt!!

   

   

Av Maarriiaa - 25 januari 2014 07:54

Godmorgon:) dax att äta frukost innan man beger sig av till gymmet för ett BodystepPass. Bodystep är ett  pass där du tränar intensivt  konditionen, koordinationen och styrkan med hjälp utav  höj och sänkbar steplåda. Enkla, effektiva övningar och steg  kombinationer  med peppande och  skön musik.  Ett pass som även innehåller  övningar för armar och överkropp, där du tränat alla de viktiga muskelgrupperna I 55 min.  


Så här kan ett bodystep pass se ut =) 

  

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards