Alla inlägg under juli 2014

Av Maarriiaa - 8 juli 2014 22:29

Hej på er! Hoppas ni mår bra :) själv mår man superbra..Kom precis hem ifrån jobbet och nu ska det ätas gott framför tv:n och se Brasilien-Tyskland matchen.. Jag hoppas iallfall Brasilien tar matchen. Återstår att se..


Fruktsallad med kvarg =)

 

[Bild]

Av Maarriiaa - 7 juli 2014 07:40

Godmorgon! Hoppas allt är bra med er? Själv gick man upp 06.30 och är super pigg. Nedräkningen börjar från och med idag till min semesterledigher.. Sitter och äter min frukost och kollar på nyheterna på tv innan jag ska iväg till gymmet. Vädret är på topp, jaa vad ska man säga? Klaga kan man inte göra, Ut och njut av det fina vädret, för det ska jag göra.. Ha en fin dag ??

Frukost: Fiberhavregryn med massa kanel och bär, ägg och frukt. Omega tablett, ett glas vatten & ett glass varmt citronvatten

Av Maarriiaa - 6 juli 2014 14:28

Mixa ihop din sommar sallad på några minuter, det brukar jag göra. Denna goda räksallad gjordes idag till lunch..

Till salladen behövs:
- Sallad
- Gurka,tomater
- Morötter
- Fetaost
- Stjellkeri
- Grönlök (går bra med vanlig lök oxå)
- Soltorkade tomater

Toppa med:
- Räkor
- Avokado
- vattenmelon
- Bulgur alt Qinoua, Coscos, mathavre, matvete
- solrosfrö/linfrö
- Citron/lime
- olivolja, vinäger

1. Skär upp allt som ni ska  ha i salladen och lägg upp på en tallrik
2. Lägg sedan på Bulgur eller vad ni vill ha istället.
3. Tillsätt räkor, avokado, vattenmelon, citron/lime. Strö över sist med fröna, olivolja och vinäger.

Serverings tips: Hemlagad fröknäcke och ett glas vatten med is och lite bär.

Smaklig måltid :)


Av Maarriiaa - 5 juli 2014 16:12

Startar denna dag med att ta mig till gymmet och kör slut på mina ben och triceps. Men först blev det Cardio på löparbandet 40 min. Sen blev det en sväng till stan för lite ärenden. Kom hem duscha och fixa mig. Syrran fixade en grym lunch till oss efter gymmet och sen gjorde hon grymmaste Budapesttårtan som jag tog mig en bit av, så himla go var den. Magen fullproppad och sen var det bara att röra på sig mot jobbet och jobba. Ha en fin lördag

Tonfisksallad med Cola zero till lunch

Av Maarriiaa - 4 juli 2014 10:28

Hej alla underbara, hoppas allt är bra med er? Själv gick man upp tidigt imorse, åt frukost och gjorde dig iordning. Nu sitter man med syrran på tåget mot Stockholm för lite shopping och träffa några vänner. Vädret verkar vara bra så man får hålla tummarna att det håller i sig. Ha en underbar dag för det ska vi ha :):)

Av Maarriiaa - 3 juli 2014 23:20

Febern slog till hade ont i hela kroppen detta ledde till att jag fick stanna hemma och ingen träning blev det för mig. Så jag drack en massa te och försökte vila så mycket det gick men tillslut blev det bättre och jag blev rastlös här hemma. Så jag började ta fram grejer och satte igång med att baka. Det blev en kladdkaka, gjorde dubbelsats och lyckad blev den denna gång. Jag som alltid brukar misslyckas med mina kladdkakor. Men denna gång hade jag tur ..

Av Maarriiaa - 2 juli 2014 11:22

God eftermiddag!! Lite sent inlägg men de blir så när man har fullt upp hela morgonen. Vaknade då larmet ringde 07.00 gick upp ladda med frukost innan man skulle ut och gå. Först blev det promenad 7 km sen blev det intervaller 55 min vilket jah inte hade räknat med, men de funkade utmärkt. Lite slut efteråt dock men de klart man blir det. Stoppar i mig lite mellanmål och beger mig av till gymmet för att köra rygg och biceps.

Av Maarriiaa - 1 juli 2014 10:00

Recept på en lätt tillagad och god lasagne som jag brukar göra. Lasagne är en av min favorit maträtter. Servera till en grönsallad/vitkålssallad och en bit bröd så ska ni se hur gott det kommer smaka.

Ingredienser:

- 12 lasagneplattor

- 500 g köttfärs

- 1 burk majs

- 1-2 rivna morötter

- 1 medelstor gullök

- 1 msk margarin/smör

- 3 klyftor vitlök

- 1 tsk timjan

- 1 tsk oregano

- 0.5 tsk vitpeppar

- 0.5 tsk svartpeppar

- 0.5 tsk salt

- 1 buljong

- 1 msk paprikapuré stark (kan uteslutas)

- 2 msk tomatpuré

- 2 tomater eller 1 burk krossade tomater

Ostsåsen

- 7 dl mjölk

- ca 4 msk vetemjöl

- 100 g riven ost

- 1 msk smör/margarin

- 1 krm salt

(tillsätt muskonöt om man vill)


Garnering: 100 g riven ost


Gör så här:

1. Köttfärssåsen: Skala och hacka lök, vitlök och riv morötter. Stekt i en kastrull med lite smör tillsammans med köttfärsen och tillsätt alla kryddor, buljongen och häll i majsen. Ta fram en lite mindre kastrull. Skär tomaterna i små bitar och stek dem i lilla kastrullen med lite smör. Tillsätt sedan tomatpuré och paprikapuré och låt koka några minuter. Häll över tomatsåsen i köttfärsen och låt koka i ca 15-20 minuter på låg värme. Under tiden gör baschamelsåsen.


Steg 1

Steg 2

Steg 3 

     

2. Ostsåsen: Koka upp lite av mjölken med mjölet och vispa ordentligt så att inga klumpar bildas. Tillsätt resten av mjölken och låt koka några minuter sedan tillsätt den rivna osten (antingen om man vill ha den i såsen eller över lasagnen på toppen) och smaka av med salt.


Steg 4

 

3. Lasagnen: Sätt ugnen på 220 grader.Ta fram en ugnsform. Bred ut hälften av ostsåsen i formen och lägg  sedan plattor i 2-3 lager med köttfärssåsen emellan varje lager. Tillsätt till sist resten av ostsåsen överst på lasagnen. (Strö över riven ost om ni inte har haft det i ostsåsen. Gratinera i ugnen i ca 30 min tills du ser att den är klar. Ta ut ur ugnen och låt stå och svalna en stund innan serverin..


Steg 5

Steg 6

 

Färdig att servera!!

   

Lycka till!!


Ovido - Quiz & Flashcards